Montaż haka holowniczego w samochodzie w dzisiejszych czasach to rzecz zarówno prosta jak i nie droga. Haki holownicze zależnie od konstrukcji jak również sposobu montażu i demontażu kuli haka możemy kupić w cenie od 300-400zł za najprostsze modele do kilku tysięcy za składane elektrycznie.
Więcej na temat doboru haka oraz kosztów montażu znajdziesz w osobnym artykule.
Posiadając prawo jazdy kat. B, każdy może ciągnąć przyczepę lekką. Obowiązujący jednak w Polsce system i sposób szkolenia oraz egzaminowania, całkowicie niemal pomija ten fakt. Poza podstawowymi różnicami w prowadzeniu pojazdu z przyczepą jak cofanie czy manewrowanie należy pamiętać m.in o maksymalnych prędkościach czy dopuszczalnych masach prowadząc pojazd z przyczepą. Poniżej przedstawiamy zbiór odpowiedzi na najważniejsze pytania.
Teren zabudowany | Poza terenem zabudowanym | Droga szybkiego ruchu | Autostrady |
---|---|---|---|
max. 50 km/h | max. 70 km/h | max. 80 km/h | max. 80 km/h |
Czyli dopuszczalna masa całkowita (DMC), a prawo jazdy kat. B. oraz informacje w dowodzie rejestracyjnym.
Posiadając prawo jazdy kategorii B możemy prowadzić pojazd lub zespół pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) 3,5 tony.
Jeżeli twój pojazd ma dopuszczalną masę całkowitą (rubryka F.2 i F.3 w dowodzie rejestracyjnym) np. 2050kg, możesz bez problemu ciągnąć przyczepę o DMC maksymalnym 1450kg, pod warunkiem ze spełniony będzie kolejny warunek – w dowodzie rejestracyjnym znajduje się rubryka O.1 i O.2, która wskazuje maksymalną masę przyczepy bez hamulca (O.1) i z hamulcem (O.2). Jeśli zatem w rubryce O.1 znajduje się zapis 750kg, możesz ciągnąć najbardziej popularny rodzaj przyczepy lekkiej bez hamulca.
Tyle teorii, przejdźmy teraz do praktycznych aspektów:
Bez względu na to, czy podpinamy przyczepę towarową lekką, ciężką czy kempingową oraz bez względu na to czy jest pusta czy załadowana staramy się cofnąć najbliżej przyczepy, później dzięki kołu podporowemu (manewrowemu) nacelowujemy zaczepem nad kulę haka. Bezwzględnie należy założyć na kulę haka zabezpieczenie w postaci stalowej linki! Po założeniu zabezpieczenia, przy pomocy korbki na kole manewrowym, obniżamy przyczepę aż poczujemy że przyczepa wsparła się na haku.
Każdy zaczep przyczepy wyposażony jest we wskaźnik informujący o poprawnym zaczepieniu, dodatkowo po podpięciu przyczepy dźwignia zwalniająca na zaczepie automatycznie opada w dół, blokując zaczep na kuli haka.
Na zdjęciu poniżej widać kiedy wskaźnik znajduje się na zielonym polu i określa prawidłowe zatrzaśnięcie mechanizmu, gdy znajduje się w zakresie czerwonym – zaczep nie jest zaczepiony.
Obecnie spotykamy dwa rodzaje złącz elektrycznych przyczepy. Dotychczas, najbardziej popularne – złącze 7-pin oraz bardziej rozbudowane złącze – złącze 13-pin.
Złącze 7 pinowe obsługuje podstawowe oświetlenie, jak światła pozycyjne, kierunkowskazy, światła stop oraz przeciwmgłowe. Złącze 13 pinowe obsługuje dodatkowo m.in. światła cofania, test podłączenia przyczepy czy dodatkowe, ciągłe zasilanie przyczepy.
Jeżeli w twoim samochodzie jest wtyczka 13 pin, a przyczepa posiada złącze 7 pin lub na odwrót – możesz zastosować specjalne przejściówki. Są to urządzenia, które pozwalają bez trudu poprawnie podpiąć złącze przyczepy bez względu na zastosowane rozwiązanie w przyczepy lub samochodzie.
Koło podporowe, manewrowe do przyczepy do podstawowy element wyposażenia większości przyczep. Umożliwia ono swobodne manewrowanie przyczepą podczas gdy odpinamy lub podpinamy ją do samochodu. Im cięższa przyczepa, tym bardziej wytrzymałe koło musimy zastosować. Podczas wyboru koła, należy określić maksymalny nacisk przyczepy.
PBRent Wypożyczalnia przyczep to część dużego przedsiębiorstwa oferująca usługi w zakresie wynajmu pojazdów i przewozu osób. Na każdej płaszczyźnie oferujemy usługi na najwyższym poziomie, przekonaj się sam!