Baza wiedzy

JAKIE PRAWO JAZDY JEST POTRZEBNE, BY MÓC JEŹDZIĆ Z PRZYCZEPĄ SAMOCHODOWĄ?

Przyczepy samochodowe niewątpliwie ułatwiają oraz usprawniają przewóz przeróżnych towarów i materiałów. Dodatkowa powierzchnia ładunkowa umożliwia przetransportowanie większej ilości przedmiotów oraz substancji, które zwykle sprawiają niemało kłopotów podczas przewozu, np. piasku, drewna opałowego czy obiektów gabarytowych. Jednak korzystanie z nierzadko zbawiennej pomocy przyczepki samochodowej podlega pewnym ograniczeniom. Czy do prowadzenia auta z przyczepą wymagane jest prawo jazdy?

W poniższym artykule postaramy się odpowiedzieć na następujące pytania: czy kierowca potrzebuje prawa jazdy, by móc jeździć z przyczepą samochodową? W jakiej sytuacji wymagane jest posiadanie prawa jazdy kategorii B+E? Czym jest tajemniczo brzmiący kod B96 i kiedy będziemy go potrzebować?

Przyczepa samochodowa i jej DMC

Według Rozporządzenie  Parlamentu  Europejskiego  I  Rady  (UE)  Nr  70/2012 z  dnia  18  stycznia 2012  r. w  sprawie  sprawozdań  statystycznych  w  odniesieniu  do  transportu  drogowego  rzeczy przyczepa jest to „pojazd drogowy przeznaczony do transportu rzeczy przeznaczony do bycia ciągniętym przez pojazd samochodowy transportowy”. Definicja ta jest jasna i klarowna, jednak nie wskazuje nam warunków, jakie musi spełnić kierowca, by móc poruszać się autem z podpiętą przyczepką. Z powyższego fragmentu Rozporządzenia PE nie jesteśmy w stanie wyczytać, jakie prawo jazdy jest potrzebne, by móc jeździć z przyczepą samochodową.

Kluczową sprawą jest poznanie i określenie DMC przyczepy. Czym jest wspomniane DMC? Według Kodeksu drogowego: DMC określa łączną masą pojazdu (lub zespołu pojazdów) pojazdu obciążonego osobami i ładunkiem, dopuszczonego do poruszania się po drodze. W zależności od rodzaju przyczepy wartość DMC może zawierać się w przedziałach od 300 kg do 750 kg w przypadku przyczep lekkich lub od 760 kg aż do 3500 kg w przypadku przyczep ciężkich. Łączna masa zespołu pojazdów w przypadku przyczep lekkich nie może przekraczać 4250 kg, przy czym 3500 kg przypada na masę samochodu, a pozostałe 750 kg na masę przyczepki.

Co więcej, gdy DMC przyczepy przekracza 750 kg, musi ona posiadać urządzenie najazdowe z hamulcem lub hamulec uruchamiany z miejsca kierowcy. Hamulec bezwładnościowy (najazdowy) może być zastosowany w przyczepach ciągniętych przez pojazd, którego DMC nie jest mniejsza niż 1,33 dopuszczalnej masy całkowitej przyczepy.

Uwaga! Kierowca może przemieszczać się samochodem z podpiętą przyczepą inną niż lekka, jeśli DMC zespołu pojazdów nie przekracza 3500 kg. Przyjrzymy się temu bliżej: samochód osobowy o masie 1000 kg może ciągnąć przyczepę, której DMC wynosi 1500 kg.  

Prawo jazdy B+E – kiedy jest wymagane?

Prawo jazdy kategorii B+E przyda się osobom, które potrzebują nieco cięższych i wytrzymałych przyczep, przeznaczonych do transportowania ładunków gabarytowych. O ile w przypadku przyczepek lekkich do użytku domowego nie potrzebujemy dodatkowych uprawnień do ich prowadzenia, to w przypadku przyczep ciężkich, czyli takich, których DMC nieprzekraczającej 3500 kg, nie obejdzie się bez rozszerzenie prawa jazdy kategorii B o kategorię E.

Osoba, która posiada prawo jazdy B+E, zyskuje prawo do prowadzenia zespołu pojazdów, których DMC nie przekracza 7500 kg. Dopuszczalna masa całkowita takiej przyczepy może być większa niż dopuszczalna masa całkowita pojazdu, ale jej rzeczywista masa całkowita musi być mniejsze lub równe rzeczywista masa całkowita auta.

Prawo jazdy kategorii B+E umożliwia ponadto prowadzenie zespołu pojazdów, na który składa się pojazd wolnobieżny z ograniczeniem prędkości do 25 km/h oraz przyczepa. Jak zrobić prawo jazdy B+E? Kierowca chcący rozszerzyć prawo jazdy kategorii B o kategorię E ma obowiązek odbyć kurs, na który składa się 15 godzin zajęć praktycznych na placu. Prawo jazdy na przyczepę lub lawetę, czyli B+E, jest przyznawane po otrzymaniu pozytywnego wyniku egzaminu państwowego.

Kod B96 w prawie jazdy

Dla przypomnienia informacji: prawo jazdy kategorii B upoważnia kierowcę do prowadzenia zespołu pojazdów, którego łączna dopuszczalna masa całkowita nie przekracza 4250 kg, przy czym 3500 kg przypada na samochód osobowy, a pozostałe 750 kg na przyczepę. Ponadto istnieje możliwość ciągnięcia przyczepy innej niż lekka, jeśli DMC obydwu pojazdów nie przekracza 3500 kg, np. jeśli DMC auta wynosi 1000 kg, to istnieje możliwość podpięcia przyczepy ciężkiej o DMC 1500 kg, przy czym konieczne jest zamontowania urządzenia najazdowego (hamulca bezwładnościowego).

Rozszerzenie do prawa jazdy kategorii B o kod 96 umożliwia prowadzenie zespołu pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony i przyczepie cięższej niż 750 kg, o ile łączna masa obydwu pojazdów nie przekracza 4250 kg. Kod 96 w prawie jazdy zdecydowanie ułatwia życie wielu kierowców, którzy nie muszą wyrabiać nowego prawa jazdy kategorii B+E, które jest kilkukrotnie droższe od rozszerzenia 96.

JAZDA Z PRZYCZEPKĄ SAMOCHODOWĄ W MIEŚCIE - ZASADY I TECHNIKI.

Przyczepka samochodowa jest rozwiązaniem na które coraz częściej decydują się kierowcy. Może wynikać to z faktu, że jej użytkowanie jest możliwe przez wiele lat i sprawdza się w wielu sytuacjach. Możemy dzięki niej przetransportować meble, towary budowlane, gruz, a nawet materiały sypkie. Szczególnie teraz, w okresie wakacyjnym jej przydatność może być jeszcze większa. Spakowanie grilla, mebli ogrodowych, a nawet pontonu i akcesoriów wakacyjnych jest możliwe dzięki przyczepie samochodowej! Wszystko przewieziesz za jednym razem zaoszczędzając miejsce w swoim samochodzie. Podłączenie przyczepki wydaje się być stosunkowo proste jednak problem może pojawiać się wtedy, kiedy będziemy pierwszy raz z nią podróżować. W poniższym artykule dowiesz się, jak prowadzić pojazd z podłączoną przyczepą samochodową, jak wygląda manewr cofania, jak odpowiednio załadować przyczepę samochodową oraz czego nie robić podczas jazdy.

Jak jeździć z przyczepą samochodową po mieście?

Po pierwsze należy pamiętać o tym, że pojazd wraz z podłączoną do niego przyczepą samochodową zajmuje więcej powierzchni na drodze, co może być utrudnieniem zarówno dla kierowcy, jak i innych uczestników ruchu drogowego. W takiej sytuacji, koniecznością jest dopasowanie lusterek bocznych do auta, aby mieć jak najlepszą widoczność tego, co dzieje się za pojazdem i po jego bokach. Po drugie miej na uwadze manewr skręcania. Pamiętaj, aby wchodzić szerzej w zakręty posiadanym pojazdem, dzięki czemu przyczepka wykona ten sam manewr bez ścinania zakrętu. Jeśli planujesz skręcać w prawo, to powinieneś trzymać się lewej krawędzi, dzięki czemu zyskasz pewność, że na odpowiednim pasie znajdzie się zarówno pojazd, jak i przyczepka. To samo działa podczas skrętu w lewo – podjedź skrajnie do prawej krawędzi i rozpocznij manewr skręcania. Po trzecie wyprzedzanie, właściwie moglibyśmy napisać, że jest to kwestia najważniejsza. Jak wyprzedzać inny pojazd mając podłączoną przyczepkę samochodową? Jeśli decydujesz się na wyprzedzanie upewnij się, że masz wystarczająco dużo czasu, aby wykonać ten manewr w bezpieczny sposób. Pamiętaj, że prędkość pojazdu jest zmniejszona przez holowaną przyczepę, dlatego sam proces wyprzedzania będzie wydłużony. Kończąc manewr zjedź na prawy pas dalej, niż jakbyś robił to samym pojazdem. Zjeżdżając za szybko możesz zahaczyć przyczepą o drugi pojazd. Kolejny aspekt, to poruszanie się zestawem pojazdów w ruchu miejskim. Jazda z przyczepą przy największym natężeniu w mieście może być problematyczna, szczególnie jeżeli w grę wchodzą skrzyżowania. Jeśli widzisz dużo aut przed sobą na skrzyżowaniu, najlepiej poczekać, żeby zrobiło się więcej miejsca. Decydując się na wjazd na zatłoczone skrzyżowanie nie masz pewności czy Twoja przyczepa nie zagrodzi komuś innemu drogi i nie zablokuje płynności w ruchu. Kolejna kwestia to parkowanie pojazdu z przyczepką. Zadanie zdaje się być dużo prostsze niż cofanie, o którym napiszemy w dalszej części artykułu. Zaparkować możesz w każdym dozwolonym do tego miejscu. Nikt nie może zgłaszać takich pojazdów, wypisywać mandatów, jeśli przyczepa stoi zgodnie z prawem, w miejscu do tego wyznaczonym, i jeśli jej gabaryty nie uniemożliwiają innym pojazdom poruszania się po parkingu, manewrowania czy wymijania Twojego zespołu pojazdów.

Cofanie z przyczepką samochodową

Podstawowa zasada: przyczepka potrzebuje więcej czasu (w zależności od jej wielkości) zanim zacznie skręcać. W jaki sposób przygotować się do tego manewru? Ustaw swój zestaw pojazdów prosto, aby mieć z tyłu docelowe miejsce parkowania. W pewien sposób powinno to ułatwić cofanie. Dla zwiększenia bezpieczeństwa tego manewru, posłużmy się przykładem. Wyobraź sobie, że kierownica pojazdu, to górne i dolne koła przyczepy. Wystarczy, że podzielisz kierownicę na dwie części. Góra kierownicy odpowiada za manewr kół z przodu przyczepy, a dół kierownicy wpływa na tylne koła przyczepki. Aby prosto cofać popuszczaj delikatnie sprzęgło i trzymaj dół kierownicy. Rozglądaj się w oba lusterka, żeby widzieć, czy na pewno zmieścisz się docelowe miejsce. Co w sytuacji, kiedy musisz dokonywać skrętów podczas jazdy w tył? Zacznij od tego samego schematu, jak podczas cofania na wprost z jednym wyjątkiem. Jeżeli będziesz chciał, aby przyczepa skręcała w lewo, bardzo delikatnie kręć kierownicą w prawą stronę. Po chwili zauważysz w lusterkach bocznych, że Twoja przyczepa zacznie skręcać. Pamiętaj o wyczulonych ruchach, nie przyśpieszaj, nie kręć szybko kierownicą. Im wolniej, tym lepiej. Każdą kontrę robimy w przeciwnym kierunku do którego skręcamy. Jeżeli cofamy w lewo i przyczepa zjeżdża za bardzo – kręcimy delikatnie w prawo. Zagrożenia, które są związane z tym manewrem, to przede wszystkim zbyt duże złamanie się przyczepy podczas cofania. W takiej sytuacji, podjedź swoim pojazdem prosto na tyle, aby przyczepa ponownie znalazła się bezpośrednio za Twoim pojazdem i spróbuj jeszcze raz. Im więcej wykonasz manewrów tego rodzaju, tym szybciej zdobędziesz wprawę.

Jak odpowiednio załadować przyczepkę samochodową?

Przede wszystkim równomierne rozłożenie towaru na przyczepie, to podstawa. Najlepiej, aby ciężki ładunek pakować na środku, ponieważ nacisk kładziony na środek nie obciąży ani tyłu ani przodu przyczepy. Co by było, jeśli ciężki ładunek byłby ustawiony na tyle przyczepki? Może nastąpić wtedy kołysanie wzdłużne, czyli przez zbyt duży nacisk na tylne koła, przód mógłby lekko się unosić i wprowadzać w drgania cały pojazd. W przypadku ciężkiego załadunku na przodzie przyczepki, sprawiamy, że nadmiernie obciążamy hak holowniczy. Nadmierne eksploatowanie go spowoduje, że jego użytkowanie będzie krótsze. Towar ciężki na środku, lżejsze załadunki na tył i przód przyczepy. Pamiętaj, aby nie przeładować swojej przyczepki samochodowej, ponieważ nie tylko grozi to mandatem, ale może zagrażać to Tobie i innym pasażerom. Więcej informacji o tym, jak odpowiednio zapakować bagaż, możesz znaleźć w naszym poprzednim artykule: Jak zapakować odpowiednio bagaż.

Czego nie wolno robić podczas jazdy z przyczepką samochodową?

Najważniejsze, to nie przekraczać dozwolonej prędkości. Wynika to z tego, że przyczepka samochodowa może się odczepić i spowodować poważne zagrożenie dla innych uczestników ruchu drogowego. Zgodnie z przepisami, zespół pojazdów w terenie zabudowanym może jechać z prędkością 50km/h (po 23:00 z prędkością 60km/h). Jeśli planujesz podróż po autostradzie, to dopuszczalna prędkość wynosi 80km/h, tak jak w przypadku drogi ekspresowej. Jeżeli będzie wzniesienie, nigdy nie zjeżdżaj z niego „na luzie”, zawsze wrzuć bieg i pilnuj, aby prędkość podczas zjazdu nie była zbyt duża. Nie przeładowuj przyczepki samochodowej, ponieważ grozi to mandatem, oraz kontroluj wszelkie manewry przez lusterka boczne, żeby nie uszkodzić ani przyczepy ani innych samochodów osobowych. Życzmy powodzenia i szerokości dla każdego początkującego, jak i wprawionego kierowcy!

JAK PRAWIDŁOWO ROZŁOŻYĆ ŁADUNEK NA PRZYCZEPIE i GO ZABEZPIECZYĆ?

Równomierne rozłożenie obciążenia, czyli ciężkie ładunki umieszczaj na środku przyczepy lub przed samą osią (łączącą parę kół). Sprawdź, czy obciążenie haka holowniczego nie przekracza dozwolonego ciężaru. Równomiernie rozmieszczony ładunek sprawi, że hak holowniczy będzie odpowiednio obciążony. Przeładowanie tyłu przyczepy daje zbyt małe obciążenie haka holowniczego. Tylne koła samochodu są unoszone w górę, co powoduje ryzyko drgań i zachwiania jazdy a w konsekwencji może spowodować utratę kontroli nad pojazdem. Przeładowanie przodu przyczepy sprawi, że hak holowniczy będzie zbyt mocno obciążony, co może spowodować, że przednie koła samochodu stracą przyczepność. Droga hamowania ulegnie wydłużeniu, pogorszą się właściwości jazdy a kierowcy z nadjeżdżających naprzeciw samochodów zostaną oślepieni Twoimi reflektorami.

Zapnij ciężkie ładunki pasami. Ciężkie ładunki muszą być zabezpieczone, aby się nie przemieszczały do przodu, na boki lub nie cofały. Zabezpieczenie ładunku musi być w stanie wytrzymać co najmniej podwójną wagę ładunku (100% z przodu, 50% z tyłu i z boków).

  • rozmieść równomiernie ładunek w kierunku paneli bocznych przyczepy.
  • przypnij ładunek pasami do przyczepy używając uchwytów do mocowania ładunku (nawet jeśli przyczepa posiada plandekę). Zwróć uwagę, aby pasy nie ocierały się o ostre krawędzie.
  • obciążenia, które nie zajmują całej powierzchni przyczepki muszą być zabezpieczone za pomocą drewnianych klinów, palet lub podobnych materiałów.

Zabezpiecz lżejsze ładunki za pomocą siatki. Odpady ogrodowe, puste pudełka i podobne lekkie ładunki najlepiej zabezpieczyć siatką, plandeką lub linami. Plandeka siatkowa ułatwia zabezpieczenie ładunku, ale należy pamiętać, że ładunek na otwartych platformach również musi być zabezpieczony od góry.

Oznacz wystające ładunki – gabaryty. Ładunki, które wystają ponad 1 m za przyczepę muszą być oznaczone flagą (lub materiałem) a po zmroku czerwonymi światłami widocznymi z tyłu (reflektory umieszczone są nisko, aby odbijać światło z lamp innych pojazdów). Ładunki wystające z przodu powinny być w dzień oznaczone flagą a po zmroku białymi światłami.