Jazda z przyczepą samochodową - informacje podstawowe

Przyczepki samochodowe, to popularny od wielu lat sposób na zwiększenie przestrzeni ładunkowej i bagażowej naszego samochodu.

Bardzo często zdarza się, że podczas przeprowadzki, remontu lub wakacyjnego wyjazdu brakuje nam miejsca w samochodzie lub zwyczajnie nie chcemy go zabrudzić lub zniszczyć. Na pomoc wtedy przychodzi przyczepa samochodowa.

Montaż haka holowniczego w samochodzie w dzisiejszych czasach to rzecz zarówno prosta jak i nie droga. Haki holownicze zależnie od konstrukcji jak również sposobu montażu i demontażu kuli haka możemy kupić w cenie od 300-400zł za najprostsze modele do kilku tysięcy za składane elektrycznie.

Więcej na temat doboru haka oraz kosztów montażu znajdziesz w osobnym artykule.

Jakie prawo jazdy jest potrzebne do holowania przyczepy?

Posiadając prawo jazdy kat. B, każdy może ciągnąć przyczepę lekką. Obowiązujący jednak w Polsce system i sposób szkolenia oraz egzaminowania, całkowicie niemal pomija ten fakt. Poza podstawowymi różnicami w prowadzeniu pojazdu z przyczepą jak cofanie czy manewrowanie należy pamiętać m.in o maksymalnych prędkościach czy dopuszczalnych masach prowadząc pojazd z przyczepą. Poniżej przedstawiamy zbiór odpowiedzi na najważniejsze pytania.

Jaka prędkość z przyczepą?

Jazda z przyczepą ogranicza dopuszczalną prędkość maksymalną w następujący sposób:

Teren zabudowany Poza terenem zabudowanym Droga szybkiego ruchu Autostrady
max. 50 km/h max. 70 km/h max. 80 km/h max. 80 km/h

Jaka masa przyczepy do samochodu na kat. B?

Czyli dopuszczalna masa całkowita (DMC), a prawo jazdy kat. B. oraz informacje w dowodzie rejestracyjnym.​

Posiadając prawo jazdy kategorii B możemy prowadzić pojazd lub zespół pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) 3,5 tony.

Jeżeli twój pojazd ma dopuszczalną masę całkowitą (rubryka F.2 i F.3 w dowodzie rejestracyjnym) np. 2050kg, możesz bez problemu ciągnąć przyczepę o DMC maksymalnym 1450kg, pod warunkiem ze spełniony będzie kolejny warunek – w dowodzie rejestracyjnym znajduje się rubryka O.1 i O.2, która wskazuje maksymalną masę przyczepy bez hamulca (O.1) i z hamulcem (O.2). Jeśli zatem w rubryce O.1 znajduje się zapis 750kg, możesz ciągnąć najbardziej popularny rodzaj przyczepy lekkiej bez hamulca.

Tyle teorii, przejdźmy teraz do praktycznych aspektów:

Podpinanie przyczepy – jak podpiąć w prosty sposób podpiąć przyczepę?

Bez względu na to, czy podpinamy przyczepę towarową lekką, ciężką czy kempingową oraz bez względu na to czy jest pusta czy załadowana staramy się cofnąć najbliżej przyczepy, później dzięki kołu podporowemu (manewrowemu) nacelowujemy zaczepem nad kulę haka. Bezwzględnie należy założyć na kulę haka zabezpieczenie w postaci stalowej linki! Po założeniu zabezpieczenia, przy pomocy korbki na kole manewrowym, obniżamy przyczepę aż poczujemy że przyczepa wsparła się na haku.

Kiedy przyczepa jest prawidłowo zaczepiona i po czym to poznać?

Każdy zaczep przyczepy wyposażony jest we wskaźnik informujący o poprawnym zaczepieniu, dodatkowo po podpięciu przyczepy dźwignia zwalniająca na zaczepie automatycznie opada w dół, blokując zaczep na kuli haka.

Na zdjęciu poniżej widać kiedy wskaźnik znajduje się na zielonym polu i określa prawidłowe zatrzaśnięcie mechanizmu, gdy znajduje się w zakresie czerwonym – zaczep nie jest zaczepiony.

Podpinanie wtyczki przyczepy, na co zwrócić uwagę?

Obecnie spotykamy dwa rodzaje złącz elektrycznych przyczepy. Dotychczas, najbardziej popularne – złącze 7-pin oraz bardziej rozbudowane złącze – złącze 13-pin. 

Złącze 7 pinowe obsługuje podstawowe oświetlenie, jak światła pozycyjne, kierunkowskazy, światła stop oraz przeciwmgłowe. Złącze 13 pinowe obsługuje dodatkowo m.in. światła cofania, test podłączenia przyczepy czy dodatkowe, ciągłe zasilanie przyczepy.

Jeżeli w twoim samochodzie jest wtyczka 13 pin, a przyczepa posiada złącze 7 pin lub na odwrót – możesz zastosować specjalne przejściówki. Są to urządzenia, które pozwalają bez trudu poprawnie podpiąć złącze przyczepy bez względu na zastosowane rozwiązanie w przyczepy lub samochodzie.

Koło manewrowe / podporowe przyczepy.

Koło podporowe, manewrowe do przyczepy do podstawowy element wyposażenia większości przyczep. Umożliwia ono swobodne manewrowanie przyczepą podczas gdy odpinamy lub podpinamy ją do samochodu. Im cięższa przyczepa, tym bardziej wytrzymałe koło musimy zastosować. Podczas wyboru koła, należy określić maksymalny nacisk przyczepy.